6 november 2021 9:30 - 17:00

NVvMT studiedag 2021 - Share your eMOTIONS

De studiedag-commissie nodigt jullie van harte uit op de studiedag met het thema Share your eMOTIONS, gekoppeld aan het thema van de Europese Dag van de Muziektherapie (EMT-day 2021).

Geheel in thema start de dag met de keynote van danstherapeut Simone Kleinlooh en muziektherapeut José Pouwels: "Move my voice, voice my moves" over crossovers tussen dans- en muziektherapie, de mogelijke meerwaarde en de uitdagingen. 

Vervolgens vinden er drie workshoprondes plaats waarbij er keuze is uit een grote diversiteit aan thema's, variërend van het gebruik van elektronische muziekinstrumenten, de muziektherapeut als regiebehandelaar tot verschillende muziektherapeutische behandelmethodieken bij diverse doelgroepen of hulpvragen. Zie hieronder voor de workshops die er zijn. Wil je meer lezen over de inhoud van de workshops, kijk bij het programma.  

  1. Het gebruik van elektronische muziekinstrumenten in de muziektherapie - Ruud van der Wel en Karin van Dijk
  2. Muziektherapie op de NICU -Anne-Greet Ravensbergen
  3. Let’s connect, jump, play and share! De achtergrond, de bron, de vorm en het transfer in geïmproviseerde muziek. - Ulrich Wentzlaff
  4. Muziektherapie en relatietherapie - Yanou Cantineau
  5. Muziektherapie en prikkelverwerking - Jitske Draijer
  6. Wie betaalt de muziektherapeut? - Terenja Dors
  7. De muziektherapeut als regiebehandelaar muziek? - Laurien Hakvoort
  8. Mondharmonica-therapie bij post-covid patiënten - Theresa van Esse - Ziegler
  9. Muziektherapie voor kinderen met hechtingsproblematiek - Tom Abrahams
  10. Safe&Sound/ Sounds of Change - Sander van Goor en Lucas Dols
  11. Songwriting in muziektherapie - Ariska Groen

*N.B. Voor het betreden van de locatie is een coronacheck nodig. Het Fletcher Hotel zal deze uitvoeren. Het is mogelijk de QR-code op je telefoon te laten zien, maar ook papieren bewijzen van vaccinatie, negatief testresultaat of bewijs van herstel worden geaccepteerd. Dit zal bij de inschrijving wat extra tijd kosten dus - mits dit voor jou mogelijk is - kom graag op tijd!

Register Vaktherapie vooraf geaccrediteerde scholing wordt aangevraagd.

Toegangsprijzen:

NVvMT Leden €150,00
Geen lid €200,00
Studentleden €  35,00
Studenten (geen lid) €  60,00

Aanbieding:

  • als je studentlid wordt van de NVvMT/FVB, betaal je voor deze dag €35,00 i.p.v. €60,00. Je krijgt daarmee 2 maanden gratis lidmaatschap van de NVvMT/FVB.
  • Wel ga je de verplichting aan om in 2022 lid te zijn.
  • Kijk voor alle informatie over de lidmaatschappen op https://fvb.vaktherapie.nl/lidmaatschap 
  • en op https://fvb.vaktherapie.nl/erkende-opleidingen om te zien aan welke eisen je moet voldoen om lid te kunnen worden.
  • Aanmelden als lid doe je via deze pagina: https://fvb.vaktherapie.nl/lid-worden.
  • Stuur daarna ook een mail met je NAW-gegevens naar de FVB (info@vaktherapie.nl) en vermeld daarin dat je gebruik wilt maken van dit aanbod.
  • Zodra je de bevestiging van je lidmaatschap hebt ontvangen en een lidmaatschapsnummer hebt, kun je je als studentlid aanmelden voor dit evenement via de knop hieronder.

 

Muziektherapeuten in loondienst willen we erop wijzen dat veel werkgevers de kosten voor deelname aan studiedagen vergoeden vanuit het scholingsbudget, zeker als het ten goede komt van de registratie.

Vrijgevestigde muziektherapeuten kunnen de kosten aftrekken van de belangstingaangifte.

Inschrijven kan via de knop hieronder. Aanmelden kan tot 28 oktober. Afmelden kan tot 30 oktober op mailadres: congres2020@nvvmt.nl 

Programma

Uitgebreide informatie workshopgevers en workshops

 Via deze link kun je je inschrijven voor de workshops naar keuze: 

https://forms.gle/B3LpevRrMvt1jeWj8 

KEYNOTE: Simone Kleinlooh & co-presenter José Pauwels
Iedereen neemt hieraan deel, geen inschrijving nodig.

Titel keynote-presentatie: Move my voice, voice my moves!

Informatie workshopgevers: Simone Kleinlooh: Geregistreerd danstherapeut (RV, ADTA) en supervisor (LVSC). Programmaleider Master Danstherapie Codarts Rotterdam. PhD kandidaat Codarts/Erasmus MC, onderwerp: Danstherapie en persoonlijkheidsstoornissen. Docente DT op Codarts sinds 2010 en voorheen 12 jaar docente DT op Hoge School Zuyd. 30 jaar ervaring als danseres/ dansdocente, ruim 20 jaar als danstherapeute in GGZ. Geeft sinds 2012 DT/Embodiment trainingen/ coaching in China aan facilitators.

José Pouwels: Muziektherapeut bij Argos Zorggroep; Fieldwork en Stage coördinator Codarts Master Muziektherapie; Co-trainer Codarts module Clinical Improvisation Skills/Voice met Dr. Helen Odell Miller en co-trainer Codarts module 'Somatic Regulation Skills'; Zangeres/Actrice

Informatie workshop: De presentatoren delen hun ervaringen met crossovers tussen dans- en muziektherapie, de mogelijke meerwaarde en de uitdagingen. Verder ligt in deze presentatie de nadruk op samen spelen met beweging en stem als appetizer voor een mooie dag

Ruud van der Wel en Karin van Dijk
Korte workshop (ronde 2, ronde 3)

Titel workshop: Het gebruik van elektronische muziekinstrumenten in de muziektherapie

Informatie workshopgevers: Ruud van der Wel heeft een eigen bedrijf AudioRhoon –Assistive technology, hij is innovator van diverse software en hardware o.a. GroovTube, Magic Flute. Ruud werkt als Ademhalingstherapeut bij Rijndam Revalidatie en is oprichter stichting My Breath My Music / NMA-gaming.

Karin van Dijk heeft een progressieve chronische spierziekte. Hierdoor kan zij haar armen niet bewegen en is zij rolstoelafhankelijk. Karin studeert Facility Management en is daarnaast zeer intensief betrokken bij de stichting My Breath My Music. Ze is bestuurslid, ambassadrice en bespeelt het door de stichting zelf ontwikkelde instrument de Magic Flute.

Informatie workshop:
Hoe maak je muziek met je ogen? Kun je fluitspelen zonderhanden? Al 13 jaar helpen wij mensen met een ernstige beperking bij het maken van muziek. De aanblaasgevoelige elektronische saxofoon speelt heel licht en klinkt ook nog eens fantastisch. En met onze gratis software MySwitchMusic maak je met een investering van €90 een zeer toegankelijke instrument voor mensen met een meervoudige beperking. Iedereen kan onze muziekinstrumenten bespelen! Tijdens de workshop maakt u kennis met diverse oplossingen, die u ook eens zelf kunt uitproberen.

Anne-Greet Ravensbergen
Korte workshop (ronde 1, ronde 2)

Titel workshop: Muziektherapie op de NICU

Informatie workshopgever: Opleiding Muziektherapie, ArtEZ Enschede, 2019afgestudeerd. Sinds 3 jaar werkzaam in het UMC Groningen op de Neonatale Intensive Care Unit. Daarnaast werkzaam als muziektherapeut bij Cosis (gehandicaptenzorg).

Informatie workshop: In deze workshop zullen muziektherapeuten meer informatiekunnenkrijgen over het werken op een Neonatale (IntensiveCare) afdeling in een ziekenhuis. Daarnaast wordt kort wat meer informatie gegeven over de trainingen die daarvoor te volgen zijn en een basis uitgelegd van wat muziektherapeuten binnen en buiten het ziekenhuis al kunnen doen met (te vroeg geboren) baby’s. Deelnemers krijgen daarnaast de gelegenheid hun vragen te stellen.

Ulrich Wentzlaff
Korte workshop (ronde 1, ronde 2)

Titel workshop: Let’s connect, jump, play and share!
De achtergrond, de bron, de vorm en het transfer in geïmproviseerde muziek.

Informatie workshopgever: Studie muziektherapie, studie basgitaar en contrabas. Werkervaring kinder- & jeugdpsychiatrie, (speciaal) onderwijs, psychogeriatrie, muziekscholen, concerten (geïmproviseerde) muziek (jazz, wereldmuziek, pop, modern klassiek,…) en (geïmproviseerde) muziektheatervoorstellingen, docent improvisatie, contrabas, basgitaar, bandcoaching, gehoortraining docent muziek, bachelor & master muziektherapie Artez Conservatorium Enschede

Informatie workshop: In deze workshop onderzoeken en ondervinden wij de volgende aspecten van geïmproviseerde muziek:
- De achtergrond: bewustzijn, “beginner’s mind”, innerlijke stilte
- De bron: emotie, energie, noodzaak
- De vorm: “klankstructuur” (=muziek) gevormd door ons persoonlijk (klank-)kleurenpalet van muzikale parameters, muzikale structuren (motieven, harmonische structuren, muzikale rollen & interactie…)
- De transfer: buitenmuzikale inhoud die wij vertalen naar klank en klank die wij beschrijven.

Aanvullende informatie: Liefst een eigen (hoofd)instrument meenemen. Andere kleine (percussie)instrumenten zijn ook welkom.

Yanou Cantineau
Korte workshop (ronde 1, ronde 2)

Titel workshop: Muziektherapie en relatietherapie

Informatie workshopgever: Yanou Cantineau studeerde muziektherapie aan het ArtEZ Conservatorium. Ze deed haar eerste werkervaring op in de ouderenzorg maar werkt sinds ruim 3 jaar in de GGZ. Hiernaast heeft ze sinds haar afstuderen ook haar eigen onderneming in muziektherapie en pianoles. In 2019 verdiepte ze zich in relatietherapie. Ze volgde de opleiding EFT-C (emotion focussed therapy - couples) en is nu o.a. relatietherapeute voor koppels waarbij een of beiden bekend is met een diagnose.

Informatie workshop: In deze workshop neem ik je mee naar de basis van relatietherapie (EFT–couples) en de integratie hiervan met muziektherapie. Ik vertel over de methodiek EFT (EmotionFocused Therapy) en hoe je dit kan toepassen binnen muziektherapie. EFT–couples is een methodiek die ontwikkeld is voor partners die in relatietherapie gaan, maar welke ook toegepast kan worden in andere vormen van relaties. In de workshop zullen we verschillende werkvormen samen uitvoeren. Doelgroepen: volwassenen, jongeren, (s)GGZ, ASS, autisme, stress/ burn-out

Jitske Draijer
Korte workshop (ronde 1, ronde 3)

Titel workshop: Muziektherapie en prikkelverwerking

Informatie workshopgever:
Werkervaring
·18 jaar werkervaring in de VG als muziektherapeut
·Eigenaar, ontwikkeling www.debeweegliedjes.nl
Opleidingen
·Conservatorium Zang LM (2002)
·Sensorische informatieverwerking (2009)
·Muziektherapie Bachelor (2018)
·Master Vaktherapie (gestart in 2021)

Informatie workshop:
Overal ervaar je prikkels, ook wanneer je muziek maakt. Maar wat zijn prikkels en welke invloed hebben ze op jou wanneer je muziek maakt? En hoe kan het verwerken van prikkels van invloed zijn bij een behandeling muziektherapie?

Terenja Dors
Korte workshop (ronde 2, ronde 3)

Titel workshop: Wie betaalt de muziektherapeut?

Informatie workshopgever: Beeldend therapeut (sinds 1998) met jeugd, sinds 2008eigen praktijk voor jeugd tot 23 jaar. Bestuurslid FVB Belangenbehartiging sinds 2017. Studiedagen over VVT in Jeugdwet.

Informatie workshop: Muziektherapie wordt aangeboden op verschillende plekken en aan verschillende doelgroepengeven: van jeugd ggz, ouderenzorg tot vrijgevestigden. Maar wie betaalt dat? In deze workshop/lezing worden verschillende manieren waarop de muziektherapeut aan inkomsten komt op een rij gezet. Muziektherapeuten kunnen hierbij ook eigenvoorbeelden inbrengen.

Laurien Hakvoort
Korte workshop (ronde 1, ronde 3)

Titel workshop: De muziektherapeut als regiebehandelaar muziek?

Informatie workshopgever: Hoofdvakdocent bachelor en (pre-)master methodiekmuziektherapie ArtEZ conservatorium. Muziektherapeut Muzis, praktijk voor muziektherapie. Voorzitter NVvMT, bestuurslid FVB, EMTC, WFMT. Onafhankelijk onderzoeker. Auteur diverse artikelen en boeken.

Informatie workshop: Regelmatig houden muziektherapeuten zich met muziektherapeutische behandeling schuil in de kamers van cliënten of hun muziektherapieruimte. Hun kennis en expertise is echter op veel breder inzetbaar en op meer plekken binnen hun instellingen bruikbaar. De muziektherapeut zou zich explicieter mogen profileren als de expert op het gebied van muziek binnen een instelling. Ze kunnen bepalen wanneer muziekagogiek geïndiceerd is, wanneer een koptelefoon met gepersonaliseerde muziek, wanneer een concert van musici (en hoe die te instrueren voor een optimaal resultaat); kortom de muziektherapeut als regiebehandelaar muziek. In deze workshop bediscussiëren en oefenen we de voors-en tegens van deze rol en functie.

Theresa van Esse-Ziegler
Korte workshop (ronde 1, ronde 3)

Titel workshop: Mondharmonica-therapie bij post-covid patiënten

Informatie workshopgever: Theresa studeerde muziektherapie en klassiek piano op het ArtEZ Conservatorium te Enschede. Ze is geregistreerd muziektherapeut en NMT-fellow. Aanvankelijk was ze werkzaam in de ouderenzorg, waar ze haar passie voor de revalidatie ontdekte. Sinds 4 jaar is Theresa werkzaambij revalidatiecentrum Heliomare in Wijk aan Zee, waar ze naast mensen met NAH ook post-covid patiënten behandelt.  

Informatie workshop: In deze workshop neem ik jullie mee in de ontwikkeling van een geschikte  muziektherapeutische interventie voor post-covid patiënten om de longfunctie te trainen: de mondharmonica-therapie. In verschillende Nederlandse ziekenhuizen wordt het spelen op een mondharmonica al ingezet bij longpatiënten. Wat zijn mijn ervaringen met deze nieuwe doelgroep? Hoe zet je de mondharmonica op een doelgerichte manier in? Aan de hand van videomateriaal zal ik alle aspecten van de doelgroep en de interventie toelichten. Heb je nog een mondharmonica thuis of in je muziektherapieruimte liggen? Dan neem hem mee naar deze workshop!  

Aanvullende informatie: Heb je nog een mondharmonica thuis of in je muziektherapieruimte liggen? Dan neem hem mee naar deze workshop!  

Tom Abrahams
Lange workshop (ronde 2 - alleen nog één blauwe workshop erbij kiezen)

Titel workshop: Muziektherapie voor kinderen met hechtingsproblematiek

Informatie workshopgever: Tom behaalde in 2011 zijn bachelor en in 2016 zijn mastergraad in muziektherapie. Hij is werkzaam bij Pluryn op het snijvlak van jeugdzorg, kinder- en jeugdpsychiatrie en gehandicaptenzorg. Daarnaast is hij als docent muziektherapie verbonden aan het ArtEZ Conservatorium in Enschede. Tom is senior-geregistreerd muziektherapeut en NMT-fellow.

Informatie workshop: Kinderen met hechtingsproblematiek hebben weinig vertrouwen in zichzelf en anderen, vinden het lastig zichzelf kwetsbaar op te stellen en voldoende veiligheid te ervaren. In deze workshop oefenen we aan de hand van casuïstiek hoe je de muziektherapeutische behandeling voor deze doelgroep kunt vormgeven. Daarin is aandacht voor individuele trajecten, groepstherapie en sessie met het systeem.

Sander van Goor en Lucas Dols
Lange workshop (ronde 1, ronde 2)

Titel workshop: Safe & Sound/ Sounds of Change

Informatie workshopgevers: Sander van Gooris muziektherapeut en oplossingsgericht therapeut. Ontwikkelaar van Safe & Sound en trainer bij Sounds of Change.
Lucas Dols is directeur en trainer van Sounds of Change en professioneel muzikant.

Informatie workshop:
Safe & Sound is een interventie waarbij muziektherapie oplossingsgericht en cultuursensitief wordt ingezet bij kinderen en jongeren met een vluchtelingenachtergrond. Gericht op het versterken van de verbinding tussen de kinderen en jongeren en hun omgeving om veerkracht te bevorderen. Sounds of Change gebruikt de kracht van muziek om mensen te trainen die werken met kinderen en jongeren in moeilijke omstandigheden. Sounds of Change is werkzaam voornamelijk in het Midden-Oosten. In deze workshop gaan we in op de samenwerking tussen Safe & Sound en Sounds of Change, werken we samen aan een creatief proces en leer je over veerkracht en de rol van muziek hierin.

Aanvullende informatie:Indien mogelijk, kan je een eigen instrument meenemen naar de workshop.

Ariska Groen
Lange workshop (ronde 2 - alleen nog één blauwe workshop erbij kiezen)

Titel workshop: Songwriting in muziektherapie

Informatie workshopgever: Mijn naam is Ariska Groen. Ik werk 15 jaar als muziektherapeut en ik merk dat het werken met songwriten een hele mooie manier is om te komen tot verwerking, acceptatie of inzicht. Bij iedereen loopt het proces anders en het is prachtig om dit proces te begeleiden. Doordat ik vragen van collega’s kreeg hoe ik te werk ga en welke stappen ik neem met patiënten ontstond het idee om dit verder uit te werken in een cursus die ik geef vanuit de Revalidatie Friesland Academie. Naast mijn werkzaamheden als muziektherapeut ben ik zangeres, zangcoach en maakte ik een eigen TV-programma. Ook schrijf ik zelf liedjes ben ik singer-songwriter. En bracht ik dit jaar mijn eigen album “Laat me nog even“ uit.

Informatie workshop: Dat het therapeutisch werkt om gedachten, gevoelens, emoties te uiten in een eigen lied...daar kan iedereen zich iets bij voorstellen. Dat je eigen lied dan voldoening geeft je trots maakt en ook helpt om je verhaal te delen met anderen, klinkt als vanzelfsprekend. Maar hoe begeleid ik zo’n proces als muziektherapeut?

Aanvullende informatie: Als dit mogelijk is, graag een eigen begeleidingsinstrument meenemen.