Vaktherapeuten

Kijkje in de keuken van … Leonie Scholtens, medewerker Ledenservice en Ledenadministratie

16 september 2024

Vaktherapie Nederland: wat is dat nu eigenlijk? Wie werken er? En wat doen ze voor jou als lid? Elke maand geven we een kijkje in de keuken van Vaktherapie Nederland. Deze maand nemen we een kijkje in de keuken van Leonie Scholtens, medewerker Ledenservice en -administratie.

Sinds wanneer werk je bij de FVB? Op 1 juni ben ik samen met mijn collega Joanna gestart op de Ledenadministratie. We hebben samen een duo-baan. We zijn eerst een paar weken ingewerkt en op 1 juli mochten we zelf mails en telefoontjes beantwoorden. Dat was wel even spannend, vooral omdat je niet weet welke vragen je op je afgevuurd krijgt. Administratie van de Ledenservice kan over veel dingen gaan en geef dan maar eens gelijk antwoord aan de telefoon als je net nieuw bent. Maar gelukkig zijn we daar goed doorheen gerold.

Kende je vaktherapie of heb je hier ervaring mee zelf of iemand in jouw omgeving?
Nee, vaktherapie was voor mij onbekend. Ik had wel gehoord over praten met een psycholoog om van je trauma af te komen, maar “doen” door bijvoorbeeld dansen bij een vaktherapeut kende ik niet. Vaktherapeuten blijken dan eigenlijk een soort psychologen te zijn. Maar gek he, zoveel vaktherapeuten als we in Nederland hebben en daar geen weet van hebben. Wel leuk om dan nu voor ze te mogen werken en ze te mogen helpen met al hun vragen.

Waar ben jij vandaag jouw werkdag mee begonnen/ga je de dag mee beginnen?
Vandaag heb ik al veel mails beantwoord. Zo kreeg ik een mail van een vaktherapeut, wiens client de factuur niet vergoed kreeg. Dat is natuurlijk heel vervelend. Bleek dat de therapeut een onjuiste AGB-code op het FVB-profiel had staan wat voor verwarring bij de ziektekostenverzekeraar zorgde. Na kort overleg met de therapeut heeft ze dat zelf snel op haar profiel aangepast. Vaktherapeuten kunnen en moeten hun profiel zelf up to date houden met alle gegevens. Daarin hebben ze hun eigen verantwoordelijkheid.

Toen kreeg ik nog een telefoontje van een therapeut dat ze een herinnering voor een factuur had ontvangen, terwijl de factuur al betaald was. Nou, dat soort dingen allemaal. Heel afwisselend.

Wat heb je deze week op de planning staan?
Joanna en ik beantwoorden in elk geval altijd de mails en de telefoontjes die binnenkomen. Wat op dit moment ook op de planning staat is het checken van diploma’s: vaktherapeuten moeten om hun vak te kunnen uitoefenen erkende diploma’s in hun bezit hebben en die diploma’s checken wij. Tussendoor zijn er ook nog overleggen met collega’s waar we bij moeten zijn. Vaak gunnen we ons daar geen tijd voor, maar het is goed dat afdelingen met elkaar communiceren, zodat alle werkzaamheden die we voor de leden doen zo goed mogelijk verlopen.

Stel, je staat in de lift en er stapt een onbekende in waar je een praatje mee maakt. Je hebt nog 1 verdieping te gaan en diegene wil graag weten wat jouw werk inhoudt. Wat zeg je dan?
Dienstverlenend zijn naar vaktherapeuten zodat zij zich helemaal kunnen focussen op het uitoefenen van hun vak! 

Wat zijn in jouw werk de belangrijkste dingen die je doet voor de leden?
Administratieve vragen van de leden via mail en telefoon beantwoorden. En kan ik ze niet gelijk beantwoorden, dan zorg ik dat ik het antwoord op zoek of dat iemand anders ingeschakeld wordt.

Wat valt je op als ‘nieuwkomer’ bij Vaktherapie Nederland? 
Dat er op kantoor erg leuke contacten zijn. Iedereen is in elkaar geïnteresseerd en betrokken. Ik zou nog wel graag een keer in het veld mee willen lopen met een vaktherapeut. Dan krijg ik meer inzichtelijk wat onze leden precies doen, daar ben ik nieuwsgierig naar. Op die manier ontstaat er meer betrokkenheid en dat kan in mijn dagelijkse werk zijn voordeel hebben.

Wat maakt jouw werk zo leuk? Waar ben je trots op?
De afwisseling in vragen die op me af komen. De vragen gaan echt alle kanten op. En ik ben er trots op dat ik in de beantwoording ervan iets kan betekenen voor onze leden.

Hoe kijk je naar de toekomst van vaktherapie? Hoe verhouden jouw werkzaamheden zich hiertoe?
Ik denk dat vaktherapie in Nederland een steeds grotere rol gaat krijgen. Kijkend naar de mooie effecten van het toepassen van vaktherapie en hoe het aan bekendheid nog kan en moet groeien, dan moet dat wel de goeie kant op gaan. Daarbij helpen de ziektekostenverzekeraars natuurlijk enorm als het met de vergoedingen makkelijker wordt. 

Wat wens je leden toe? Wat hoop je voor de komende jaren?
Heel veel succes en steeds groter wordende bekendheid in Nederland.
 

Zie ook  leden Vaktherapie Nederland Ledenadministratie Ledenservice