Beroepscompetentieprofiel

Beroepscompetentieprofiel

Het Beroepscompetentieprofiel Vaktherapeutische Beroepen versterkt de herkenbaarheid van het beroep voor zowel vaktherapeuten zelf als collega’s, stakeholders, werkgevers en cliënten. Het zorgt voor een heldere en eenduidige formulering waarmee het beroep zich kenbaar maakt en zijn noodzakelijkheid toont. Een overkoepelend beroepscompetentieprofiel beschrijft de zeven vaktherapeutisch beroepen in al zijn gemeenschappelijke beroepscompetenties. Het helpt dus om vaktherapie met elkaar op een eenduidige manier uit te dragen. 

In het beroepscompetentieprofiel voor vaktherapeuten kun je het volgende vinden:

  • Een beschrijving van de kern van de vaktherapeutische beroepen.
  • Een schets van de ontwikkelingen in maatschappij, zorg en de vaktherapeutische beroepen en hoe vaktherapeuten inspelen op deze ontwikkelingen. 
  • De rollen en competenties van de vaktherapeutisch professional.
  • Fundamentele elementen van het vaktherapeutschap.

In 2024 is het BCP Vaktherapeutische Beroepen volledig herzien in samenhang met een volledige herziening van het Landelijk Domeinprofiel (LDP) Vaktherapeutische Beroepen, dat nog dateerde uit 2016. Eind januari 2025 zijn beide nieuwe documenten officieel gepresenteerd. Zowel de inhoud van het nieuwe LDP Vaktherapeutische Beroepen als het nieuwe BCP Vaktherapeutische Beroepen is voor het eerst beschreven aan de hand van het CanMEDS-model: een internationale ordeningsstructuur van de competenties van een hulpverlener. Een model dat ook in andere beroepscompetentiemodellen (bijvoorbeeld van ergotherapeuten en verpleegkundigen) gehanteerd wordt. 

Hier vind je de link naar het nieuwe BCP Vaktherapeutische Beroepen.

 

Aan de basis van dit BCP Vaktherapeutische Beroepen ligt het BCP Vaktherapeut dat in 2020 is verschenen. Dit was een update van het in 2012 vastgestelde Beroepscompetentieprofiel GZ vaktherapeut, dat niet meer voldeed. De eerste editie van het BCP was sterk gericht op het werken in instellingen en weerspiegelde niet de recente maatschappelijke ontwikkelingen en de veranderde wet- en regelgeving. Vaktherapeutisch professionals zijn inmiddels namelijk ook werkzaam als zelfstandig ondernemer (vrijgevestigde praktijken) en buiten de geestelijke gezondheidszorg. Bovendien zijn inmiddels ook psychomotorische kindertherapie en speltherapie onderdeel van de vaktherapeutische disciplines. 

Deze herzieningen weerspiegelen de sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen die impact hebben op de benodigde competenties van de vaktherapeutisch professionals in Nederland. Daarnaast is het zorglandschap sterk in beweging en zijn de vaktherapeutische beroepen bezig om op een goede manier in te spelen op transities en transformaties. De duidelijke positie van vaktherapie in de zorg in Nederland heeft ook geleid tot het plaatsen van de opleidingen binnen de vaktherapie in het onderwijsdomein Gezondheid. Deze ontwikkelingen waren aanleiding om zowel het LDP Vaktherapeutische Beroepen als het BCP Vaktherapeutische Beroepen te herzien aan de hand van het CanMEDS-model. 

 

Zie ook  Beroepscompetentieproefiel