Modulebeschrijving: Affectregulerende Vaktherapie beeldend voor kinderen met problematische gehechtheid
18 april 2016Deze module gaat over Affectregulerende Vaktherapie beeldend ter vermindering van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen van 4 tot en met 12 jaar met problematische gehechtheid. Auteurs zijn Wijntje van der Ende, Sanne van der Vlugt, Leanne Nieuwenhuis, Corine Smelt en Patricia Tel-Vos.
Â
De interventie richt zich op kinderen met gedrags- en emotionele problemen volgens de Child Behaviour Checklist met een vermoeden van problematische gehechtheid volgens de Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag. Het hoofddoel is toename van gehechtheidsgedrag en afname van gedrags- en emotionele problemen van het kind. Subdoelen zijn dat het kind in staat is de opvoeder als bron van troost en ontspanning te ervaren, dat het kind zijn gevoelens kan (laten) reguleren en dat het kind het sociaal functioneren verbetert. Deze interventie helpt de bouwstenen van affectregulatie ontwikkelen doordat het kind in de improviserende interactie met beeldende materialen leert omgaan met spanning, aandacht en gevoelens. Dit gebeurt in een mentaliserende werkrelatie met de therapeut. Deze combinatie (improviserende interactie en mentaliserende werkrelatie) bevordert gehechtheidsgedrag. Kijk hier voor de volledige modulebeschrijving.
Zie ook Affectieregulerende Vaktherapie kind
Agenda
-
09 dec.
2-daagse cursus: Transactionele Analyse (TA) en werken aan een veilige hechting met behulp van het script
-
-
10 dec.
nascholingsdag “Kindertekeningen en het orthopedagogische beeld”
-
-
12 dec.
2-daagse training Polyvagaaltheorie en Trauma-responsen
-
-
13 dec.
Workshop Wolvilt als therapeutisch middel bij hechtingsproblematiek in de beeldende therapie
-
-
13 dec.
Dagworkshop Verwelkom | Focus | Verwonder Rood
-