Vaktherapeuten

Standpunten betere jeugdhulp bij de Tweede Kamer

22 april 2021

Via een position paper met de titel ‘Gun de jeugd een gezonde toekomst’ heeft de FVB de standpunten van de vaktherapeuten overgebracht aan de Tweede Kamer.  Na de verkiezingen zijn er veel nieuwe Tweede Kamerleden geïnstalleerd die de vaktherapeuten nog niet kennen. Tevens is het een goed moment om ons specifieke geluid over het verbeteren van de jeugdhulp te laten horen. De FVB viel gelijk met de neus in de boter vanwege onze standpunten, omdat er veel te doen was in de media over het oplopen van de wachtlijsten in de Jeugd-GGZ.

Hoofdpunten voor ons zijn:

• Het belang van een Hbo-beroep als vaktherapie in de jeugdhulp waardoor kosteneffectief en laagdrempelig reguliere jeugdhulp verleend kan worden.
  • De erkenning van vaktherapie als discipline in de Jeugdhulp bij de zorginkoop van de gemeenten.
  • Een betere en effectieve zorginkoop bij de gemeenten die rekening houdt met de belangen van de cliënten die vaktherapie willen.
  • Meer budget voor de instellingen, waar ook veel vaktherapeuten en vrijgevestigden werken, zodat zij sneller en adequater de wachtlijsten kunnen bestrijden.

Voor meer informatie: position paper Jeugd.

Zie ook  Jeugdzorg Jeugdhulp jeugdgezondheidszorg