Verslag van de GGZ Kennisdag 2015

26 oktober 2015

De GGZ Kennisdag 2015 is een dag waarop kennis gedeeld wordt tijdens lezingen, workshops en een kennismarkt. Deze dag mochten Jantien Mijwaart en Frekemei Terpstra de FVB op de kennismarkt vertegenwoordigen. Hier zijn enkele inspirerende gesprekken uit voortgekomen. Ook de workhops en lezingen gaven nieuwe inzichten. Hieronder vind je een verslag van de dag.

Jacobine Geel, voorzitter van GGZ Nederland, leidt de dag. Het thema is ‘Jeugd en psychische gezondheid’. Er is een nieuwe werkelijkheid met de gemeente en de blik was gericht op wat nodig is om hierin het doel van goede, preventieve zorg te verwezelijken. VIP-jongeren hebben de dag beoordeeld en aan het einde van de dag teruggekoppeld waar zij wel of niet tevreden over zijn. Hun meningen over de zorg waren verdeeld, van begripvol naar de wachttijden bij de Wijkteams tot geen vertrouwen meer hebben in zorgverleners. Zij willen allen effectieve zorg, zien ook dat er altijd wel leerprocessen zijn en moedigen anderen aan om te blijven kloppen tot er een deur open gaat.

John Weisz gaf een lezing over transdiagnostische behandeling. Zijn ondervindingen waren dat behandeling evidence-based, transdiagnostisch en persoonlijk moet zijn. Casussen zijn complex en hulpvragen kunnen verschuiven, zo moet hulp op maat gesneden worden. Bij een onderzoek waarin de resulaten vanaf het begin al getoetst worden, is een beter resultaat te behalen. Huidig onderzoek en hulp moeten veranderd worden. Zo quote hij Einstein: 'Als we blijven doen wat we altijd deden, dan verandert het resultaat niet.'

Tussentijds kwam er een video boodschap van Mark Dullaert, de Kinderombudsman. Die wil een gezonde toekomst voor probleemjongeren. Hij roept professionals op uit hun hok te komen met best practices. Wees trots op uw successen!

Bertine Lahuis gaf een lezing vanuit haar ervaringen over samenwerking bij Karakter. Er is een brede maatschappelijke verandering gaande waarin we van piramide naar pannenkoek gaan. De verbinding is nu door waarden en ideeën. En vooral netwerken. De toekomst ligt voor ons en hiervoor is innovatie nodig.

De ZonMw-parel is uitgereikt aan een innovatie van opvoedondersteuning: Pittige Jaren (Incredible years). Frekemei heeft deze workshop gevolgd en informatie gekregen over de training die hiervoor te volgen is. Er wordt gewerkt naar een positieve basis tussen ouder en kind, hoe om te gaan met moeilijke situaties, door in groepen te werken en het besluit van keuzes bij de ouders zelf te laten. PCIT volgde daarom met informatie over hoe zij ouders en kinderen op locatie behandelen en voornamelijk helpen in sociale leertheorie, complimenteren en selectieve aandacht geven.

De workshop over ‘The comprehensive assessment of at-risk mental state’- oftewel CAARMS-training was heel inspirerend. Om dit toe te passen moet je opgeleid zijn. Er wordt gewerkt vanuit verschillende levels van UHR-klachten welke gevraagd worden bij de cliënt en afgevinkt op de lijst. De 2e lijn is een goede screeningsvijver.

Na de pauze was er tijd voor een video boodschap van Mark Dullaert waarin hij aangeeft zich zorgen te maken over de knoop bij de gemeente en de Wijkteams door het niet klaar zijn voor de transitie waardoor wachtlijsten ontstaan. Gemeentes zijn geneigd om goedkope hulp in te schakelen in plaats van gespecialiseerde hulp waardoor een risico ontstaat op zwaardere hulp. Algemene en specialistische kennis is nodig.

Victor Everhardt daarentegen is tevreden met de transitie in Utrecht op basis van de gesprekken die hij heeft gehad met mensen uit de gemeente. Toetsing moet nog komen.

Jantien heeft twee workshops gevolgd. Een door Diversion over ‘peer education’ waarbij jongeren workshops geven aan leeftijdgenoten in scholen. De workshops gaan over allerlei onderwerpen, zoals pesten, scheiding van ouders en andere zaken waar jongeren mee te dealen hebben. Omdat de educators zelf open vertellen over hun leven, ontstaat er een veilige sfeer waarin de jongeren open tegen elkaar kunnen zijn. Een mooie manier om openingen te bieden bij jongeren.

De tweede workshop ging over het terugdringen en behandelen van schoolverzuim en -weigering bij jongeren. Behandelaren van Karakter gaven deze workshop. Vanuit een praktijkcasus werd gekeken naar de vorm en uitvoering van behandeling waar met name de vraag centraal stond wie de regie moet houden. Er zijn vaak meerdere instanties betrokken bij de jongere en wie bepaalt er nu wat er moet gebeuren? De meningen verschilden: van het Wijkteam tot de ouder of de jongere zelf.

Zie ook  Kennisdag 2015